Pacient kot enakovreden partner: Zdravje kot investicija v prihodnost
:quality(90)/)
Študija "Pacient kot enakovreden partner, ne le kot prejemnik storitev" prinaša poglobljen vpogled v to, kako lahko slovenski zdravstveni sistem postane bolj vključujoč, pregleden in usmerjen k sodelovanju. Osrednje sporočilo poglobljenih intervjujev z organizacijami pacientov je nujnost vzpostavitve partnerskega odnosa med vsemi deležniki: pacienti in njihovimi organizacijami, zdravstvenimi delavci, odločevalci, financerji, raziskovalci ter širšo družbo ter razumevanje zdravstva kot naložbe v posameznika, družbo in gospodarstvo.
Predsednica Zveze organizacij pacientov Slovenije (ZOPS), Štefanija L. Zlobec, poudarja, da je študija več kot le analiza – je poziv k spremembi odnosa do pacientov, k večji enakopravnosti in k razumevanju zdravstva kot skupnega projekta. Pacient ni več zgolj uporabnik storitev, temveč soustvarjalec zdravstvene politike in prakse, ki s svojimi izkušnjami pomembno prispeva k razumevanju potreb ljudi in izboljšanju kakovosti oskrbe.
Ugotovitve študije, na katere opozarja tudi ZOPS, kažejo, da si pacienti želijo več priložnosti za sodelovanje pri odločanju, boljšo obveščenost in večjo preglednost delovanja zdravstvenih institucij. Vendar pa pacientskim organizacijam za uresničitev tega cilja pogosto primanjkuje stabilne podpore, finančnih virov in dostopa do procesov odločanja. Zato je v študiji predlagana vzpostavitev dolgoročnega modela podpore, ki bi jim omogočal, da postanejo strokovno usposobljeni in enakovredni sogovorniki. Pomemben poudarek je tudi na zaupanju in transparentnosti kot temeljnih pogojih za razvoj kakovostnega in varnega zdravstvenega sistema.
Prenesi dokument v slovenskem jeziku.
:quality(90)/)
Zdravstvo kot investicija, ne kot strošek
Eden ključnih izzivov, ki so jih izpostavile organizacije pacientov, je razumevanje zdravstvene oskrbe kot strošek in ne kot naložbe v ljudi, gospodarstvo in družbo. Nasprotno pa sogovorniki v študiji poudarjajo, da moramo zdravstvo prepoznati kot strateško naložbo in ključno gonilo uspešnega gospodarstva. Močna gospodarstva temeljijo na zdravem prebivalstvu. Ta vizija se osredotoča na prehod od reaktivnega k proaktivnemu pristopu k zdravju, s poudarkom na preventivi, zgodnjem odkrivanju bolezni in personaliziranem zdravljenju.
Pacientske organizacije pozivajo k spremembi percepcije zdravstva iz stroška v strateško naložbo na vseh ravneh odločanja in k spodbujanju medsektorskega sodelovanja in partnerstev med vsemi ključnimi deležniki. S skupnimi močmi in usklajenim delovanjem lahko organizacije pacientov, državni organi, zdravstvene organizacije in industrija preoblikujejo slovensko zdravstvo v učinkovit, pacientom prijazen in trajnostni sistem, ki bo zdravje prebivalcev razumel kot najpomembnejšo naložbo v prihodnost.
:quality(90)/)
Ključni izzivi in predlogi
Intervjuji z enajstimi organizacijami pacientov so razkrili štiri ključne teme in petnajst medsebojno povezanih izzivov. Izzivi so bili dodatno evalvirani, tudi s pomočjo neodvisnega strokovnjaka, ter predstavljeni in potrjeni na delavnici v soorganizaciji Zveze organizacij pacientov Slovenije novembra 2025. Med najpomembnejše izzive, katerih reševanje bi najbolj vplivalo na dograditev sistema, sodijo:
Pomanjkljivo sodelovanje med ključnimi deležniki (odločevalci, ZZZS, pacienti, zdravstvenimi organizacijami in industrijo) zavira nujne spremembe.
Omejen dostop do primarnega varstva.
Pomanjkanje sistemskega financiranja organizacij pacientov.
Pacientske organizacije so pogosto prezrte in premalo ter prepozno vključene v soustvarjanje zdravstvenega sistema.
Zdravstvena oskrba je razumljena kot strošek in ne kot naložba.
Reševanje teh izzivov zahteva kolektivni pristop in tesno sodelovanje vseh deležnikov. Dokument na podlagi teh ugotovitev predlaga konkreten načrt za sodelovanje, ki vključuje:
Sistemsko in pravočasno vključevanje organizacij pacientov v procese odločanja.
Poenostavitev administrativnih postopkov in zmanjšanje birokratskih ovir.
Spremembo percepcije zdravstva iz stroška v strateško naložbo.
Vlaganje v preventivne programe in ozaveščanje javnosti.
Le z aktivnim vključevanjem pacienta kot enakovrednega partnerja in razumevanjem zdravja kot strateške investicije lahko ustvarimo pravičen, odziven in v prihodnost usmerjen zdravstveni sistem. Zato je študija kot pomembno strokovno in zagovorniško izhodišče za prihodnje delo pacientskih organizacij in ZOPS pri gradnji sistema, ki bo temeljil na spoštovanju, sodelovanju in zaupanju.
Oblikovanje, lektoriranje in tisk študije je podprl Mednarodni forum znanstvenoraziskovalnih farmacevtskih družb preko delovne skupine za sodelovanje z organizacijami pacientov.
Dokument je dostopen tudi v angleškem jeziku na tej povezavi.